Nepal

Vandretur i Nepal – vælg det trek du brænder for

Vandretur i Nepal
Skrevet af Dallemand

Overvejer du at rejse til Nepal for at vandre eller trekke? Så læs med her og få mine personlige oplevelser af mit livs første vandretur.

Jeg bor i Thailand og dagligdagen begynder at blive en kende triviel. Derfor trængte jeg til at komme væk et stykke tid og overvejede flere alternativer. Jeg kunne rejse til Bali (hvilket jeg nok også gør på et tidspunkt), men selvom Bali er anderledes, var jeg nervøs for, om det ville blive lidt det samme, som i Thailand. Du ved – tage til stranden og varmt klima. Det har jeg jo i hverdagen og jeg kan komme til havet på 4 minutter, fra hvor jeg bor. Nej – der skulle ske noget helt andet. Det skulle være en aktiv ferie.

Jeg er fysisk aktiv hver dag og føler mig i forholdsvis god kondition. Min hverdag starter de fleste dage med en tur i fitness centeret. Ikke fordi jeg er en helse freak eller skal være top tunet. Men simpelthen for at holde en struktur i hverdagen herude, hvilket kan være svært. Sidst på eftermiddagen plejer jeg at køre i en park, hvor jeg løber. Udover det har jeg, i Thailand og Cambodia, deltaget i flere halvmarathons og en enkel hel de sidste år. Af disse grunde mente jeg, at tiden var inde til at opleve min drøm – at se Mouth Everest.

Min drøm har altid været at opleve Everest. Jeg har læst mange bøger om bjergbestigning og vil rigtig gerne kunne sætte mine egne billeder på. Men – Jeg har højdeskræk, hvilket du kan læse mere om i artiklen om Nepal med Højdeskræk. Derfor startede jeg med at se youtube videos og læse om nemme vandreture i Nepal. Jeg fandt to forskellige ruter jeg kunne tænke mig. Det ene var i Annapurna regionen og det andet i Lamthang området. Det var ganske smukke treks og i den ”lette” kategori. Jeg besluttede mig for at tage de to korte vandreture af hver cirka 6-7 dages varighed og jeg bookede flybilletter til Nepal.

Men – tanken om Mount Everest sad stadig i baghovedet og jeg kunne ikke slippe det. Jeg var simpelthen nødt til at komme tæt på det bjerg og opleve storheden. Uden at tænke for meget over min højdeskræk ændrede jeg flybilletterne, så jeg kunne blive i Nepal nogle dage ekstra. Og så måtte den højdeskræk blive udsat for den værste test!

Der er flere forskellige trekking ruter i Everest/Kumbla regionen. Nogle var forholdsvis nemme og korte. Så var der den mest populære, nemlig Everest Base camp trekket. Den strækker sig normalt over 8-12 dage, alt efter hvor man booker turen og hvor hurtigt man vælger at gå ned, efter at have nået målet.

Men igen tænkte jeg; Hvis jeg skal se det bjerg, så skal det gøres ordentligt!

Derfor besluttede jeg at tage på det trek der kaldes; Everest three passes + Kalapatar, Base Camp, Gokyo Lakes og Gokyo Ri. Det vil sige – et af de hårdeste trek i regionen. Grunden til mit valg var, at jeg som sagt ville gøre det ordentligt og få set så meget som muligt. Men en anden grund var, at jeg ville undgå alt for mange andre turister. På hovedruten, Everest Base camp trek, er der ufattelig mange folk. Det resulterer ofte i ”trafikpropper” på trekket og overbookinger i the-husene/hotellerne. Med Everest 3 pass trekket, kunne jeg således komme væk fra hovedåren og få lidt mere fred til at nyde naturen. Det virkede helt efter hensigten!

Temperatur i Nepal - koldt!

Temperatur i Nepal – koldt!

Jeg rejste til Nepal i starten af marts. Det var lige en anelse for koldt til, at det var sjovt. Særligt om eftermiddagen og aftenen/natten var det slemt. Vi havde en aften minus 18 grader… hvilket også gælder indenfor, hvor man sover. Men at tage tidligt af sted betyder også, at der ikke er overfyldt på bjergene. Så alt i alt var det perfekt for mig.

Min vandretur varede 18 dage, men kan gøres på 16, vil jeg mene. Det kræver blot at du går hurtigere ned på tilbagevejen. På vejen op må du tage den tid det skal bruges. Ellers kan du ende med at få højdesyge, hvilket jeg så en del der havde.

Herunder kan du se den tidsplan jeg brugte – som sagt kan den kortes lidt af. Jeg lavede lidt ændringer undervejs på grund af dårligt vejr og træt krop. Det betød at jeg kom lidt bagud i forhold til planen. Derfor tog jeg dag 14,15, 16 og 17 på 2 dage. Det er muligt – men naturligvis skal der arbejdes lidt ekstra med bentøjet de dage.

Dag 01: Kathmandu to Lukla flight and trek to Phakding(2600 mtr) 3 hours trek.
Dag 02: Phakding to Namche (3450 mtr) 6 hours trek.
Dag 03: Namche rest (acclimatization day). Hike to Everest view hotel.
Dag 04: Namche to Tengbuche (3860 mtr) 5 to 6 hours trek.
Dag 05: Tengbuche to Dingbuche(4450 mtr) 5 to 6 hours trek.
Dag 06: Acclimatization day at Dingbuche (Additional day)
Dag 07: Dingbuche to Chhukung (4730 mtr) 3 to 4 hours trek. + Extra day hike to 4900mtr
Dag 08: Chhukung – Kumbila pass (5447 mtr)- Lobuche (4900 mtr) 5 to 8 hours trek. (Hårdt!)
Dag 09: Lobuche to gorakshep and EBC (5364 mtr) 7 to 9 hours trek.
Dag 10: EBC to Kalapatthar(5555 mtr) and down to Zongla (4830 mtr) 5 to 8 hours trek.
Dag 11: Zongla to Chola pass and Thangna (4700 mtr) 6 to 8 hours trek.
Dag 12: Thangna to Gokyo(4790mtr) and hike to Gokyo Ri (5350 mtr) 6 hours trek.
Dag 13: Extra day at Gokyo (hike to lakes) (Additional day)
Dag 14: Gokyo to Renjola pass(5360 mtr) and down to Lumde (4360 mtr) 6 to 8 hours trek.
Dag 15: Lumde to Thame (3820 mtr) 5 hours trek.
Dag 16: Thame to Namche 5 hours trek.
Dag 17: Namche Bazaar – Lukla (2900 mtr) 7 hours trek.
Dag 18: Lukla – Kathmandu flight.

Jeg havde en af de bedste rejser i mit liv – og humlen er, at du skal vælge lige netop den vandretur du brænder for! Det var ikke sjovt at gå over de skumle hængebroer for mig. Men – det er man nødt til, for at opleve verdens højeste bjerg på nær hold. Og jeg kom over dem. Jeg tror der var 8 hængebroer i alt. 3 af den var nasty. Men bagefter havde jeg det super fedt – fordi jeg endelig fik set Everest. Det var det hele værd.

Skal jeg til Nepal igen er jeg en del klogere på landet og hvad det vil sige at tage på trekking. Næste gang vil jeg gerne opleve det område der kaldes ”Upper Mustang”. Det er meget anderledes end Everest, da det er røde bjerge og meget tørt. Det grænser tæt op til det tidligere Tibet. Derfor er kulturen i dette område præget fra den side. Som det er lige nu, skal man betale et gebyr for at komme ind i området. Det koster $500 for 10 dage (kun for gebyret!). Til sammenligning koster Everest/Kumbula omkring $20-30. Så – det må lige vente nogle år.

Jeg håber du kunne bruge mine informationer – du kan læse lidt mere om min vandretur i de andre artikler jeg har postet.