Diverse

Løb for knogleskørhed i Bangkok

Løb på Rama 8 broen i Bangkok
Skrevet af Dallemand

Efter min første hele Marathon i Pattaya den 3. September, fandt jeg ud af, at jeg nok egner mig bedst til halv marathon, her i Thailand. Jeg gennemførte i Pattaya, men det er simpelthen for varmt for mig. Derfor er målet fremover, at deltage i halv Marathons rundt omkring i Thailand, når muligheden byder sig – Det vil sige, når løbet er relativt tæt på mit hjem.

I Thailand er der reelt diverse løb næsten hver dag. Det handler blot om, at rejse rundt til områderne. Det kan godt blive lidt dyrt i længden, da man skal have transport, hotel og diverse hver gang.

Der er alt lige fra 3-5km løb i parker til de store løb såsom The North Face 100 mile trail løb i det nordlige Thailand. Som sagt er halv marathon mit foretrukne løb som det ser ud lige nu, både i forhold til kroppen, men i særdeleshed løb i varmen.

Efter Pattaya Marathon søgte jeg en halv marathon og fandt ”Fit your Bone (ja, det hedder den altså lol) – Run for healthy bone, World Osteoporosis day, der skulle afholdes i Bangkok den 1. November.

Løb på Rama 8 broen i Bangkok

Jeg valgte dette løb, dels da det støtter foreninger for knogleskørhed. Og dels fordi det foregik i Bangkok og skulle afholdes på Rama 8 broen. Rama 8 broen er en stor kabelbro der spænder over floden inde midt i byen. Da den blev bygget var det verdens største af denne type. Rama 8 er den forrige konge af Thailand. Altså ikke ham som netop er blevet kremeret og hyldet (26-10-2017), men hans forgænger.

Jeg tænkte, at det kunne være en stor oplevelse at løbe inde midt i Bangkok og tilmed på en af de større broer over floden. Så jeg slog til og bookede et nummer til start.

Området hvor løbet fandt sted, var ikke lige der jeg ønskede at opholde mig på et billigt hotel i nogle dage (jeg skulle mødes med nogle forskellige venner i samme ombæring). Derfor valgte jeg at bo et godt stykke derfra. Det medførte at jeg skulle rejse fra Rayong, hvor jeg bor, til Bangkok. Det er en tur på omkring 3-4 timer. Da jeg ankom til Ekamai i Bangkok tog jeg Skytrain til National Stadium og herefter en taxi ud til broen. Her hentede jeg mit startnummer og T-shirt samt diverse sager som var sponsorerede gaver. Det var faktisk første gang jeg fik så mange ting. Der var både energi gels, en stor dåse kølespray til musklerne samt flere rabatkort til bowling, restauranter og sportstøj. Det var helt fint – jeg gav dog hotel personalet alle kuponer, da jeg ikke selv kunne bruge dem.

Det var lørdag morgen/eftermiddag der blev holdt Expo og løbet skulle starte søndag morgen kl. 04. Jeg er ved at vænne mig til de tidlige starter, selvom det kan være lidt surt, at man ikke får sovet op til løbet og ikke får spist normalt. Til gengæld slipper man for den værste dagsvarme, hvilket neutraliserer ulemperne.

Jeg stod op ved 02 tiden i Asoke og gjorde mig klar. Herefter i en taxi til Rama 8 broen (den ligger tæt på Koh San Road og Grand Palace). Der var masser af mennesker da jeg kom. De varmede op og der var god stemning. Alt dette foregik under broen, i Rama 8 parken. Da tiden var nær ved løbsstarten gik alle folk op på broen. Her var der de vanlige taler og informationer – også på engelsk, selvom det ikke var meget. Men nok til jeg forstod hvad de ville. Klokken 04. lød starten og det var fantastisk smukt at løbe ned fra broen midt på kørebanen.

Jeg ved så ikke lige hvad jeg havde tænkt – men da broen sluttede fortsatte ruten naturligvis på en motorvej (der var afspærret i den ene side under løbet). Det var en eleveret motorvej, hvilket vil sige, at vi løber 10-20 meter over gadeplan. Der skulle jeg løbe 10,5km ud og lave et u-turn og tilbage igen. Det var særdeles ensformigt, da man ikke rigtigt kunne se noget – udover nogle enkelte bygninger der var oplyst. Men da broen igen kom til syne var det ret fedt. Det var blevet morgen og solen var så småt stået op, så der var udsyn både til broen og floden.

Selve løbeturen var super – der var ikke de store problemer med bentøjet – udover de vanlige drivvåde sko, strømper og tøj på grund af sved. Det er altså ikke det bedste at løbe rundt i gennemblødte sko i 30 graders varme. Men – sådan er det.

Det var et meget lokalt løb, hvor ikke mange vesterlændinge eller andre udlændinge deltog. Jeg tror jeg så en håndful eller to. Der var vel omkring 3-5000 deltagere til alle løb. Den længste var halv marathon. Derudover var der 10km og fun run på 4-5km. Det var sådan set fint nok – eneste bagside var, at det som nævnt var en ud og hjem rute. Det betød at vi (halv Marathon) stødte ind i alle de andre løbere/gående sidst i løbet. De kortere løb blev startet senere og derved opstod der lidt trafikprop i de sidste par km. Jeg fik mig mast forbi, selvom det gik lidt ud over rytmen.

Vejret var glimrende. Det var naturligvis anderledes at løbe i tropisk varme, men ingen regn eller blæst. Der var vandposter/elektrolytter for hver 2km. De havde tilmed stillet 2 toilet vogne op på selve ruten, hvilket er sjældent.

Løb for knogleskørhed

Jeg fik min fine medalje da jeg løb over målstregen. Derefter gik jeg ned fra broen. Det tog faktisk ret lang tid at komme ned af trapperne og væk fra broen. Det var ikke lige det mest sikkerhedsmæssige forsvarlige, men jeg kom da ned.

Jeg fik noget vand og sad og slappede lidt af, mens jeg nød udsigten ud over parken og floden. Herefter var det op på en motorcykel taxi der kørte mig hele vejen hjem til hotellet.

Alt i alt et fint løb, efter min mening. Skulle du have lyst til at prøve at løbe i Bangkok – og måske også på denne bro. Så er der mange løb der finder sted netop her (har jeg fundet ud af efterfølgende). Jeg mener at Bangkok Marathon også har rute over denne bro. Men jeg er ikke helt sikker. Jeg har i hvert fald set, at flere halv- og hel marathon i Bangkok, har med denne bro at gøre. Det er sikkert et logistisk godt sted af afholde disse løb. Nemt at kontrollere trafikken og alt der hører med.

Mit næste løb bliver Rayong Marathon den 26. november. Her skal jeg løbe en halv og ruten er i Ban Phe (hvorfra man sejler til Koh Samet). Man starter i Bah Phe ved det store akvarium og løber langs kysten. Det glæder jeg mig til – og så er det lige i baghaven. Jeg har 25 km på scooter dertil. Mere om dette løb om en lille måneds tid.